Blog

10/01/2019 - 13:32

Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?

Jaki jest koszt pozycjonowania lokalnego ?

By odnieść sukces na lokalnym rynku, należy szybko i skutecznie docierać do klienta. Zdecydowanie ułatwia to pozycjonowanie lokalne. Czym się ono charakteryzuje i ile kosztuje?

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne obejmuje szereg działań, które mają na celu osiągnięcie jak najwyższej pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania na zapytania związane z danym regionem, najczęściej miastem. Skierowane jest do firm i osób prowadzących działalność głównie na terenie danego regionu, miasta lub dzielnicy. Najczęściej korzystają z niego mechanicy samochodowi, restauratorzy czy też fryzjerzy, jednak mając świadomość, że aż 97% konsumentów szuka głównie firm i usług lokalnych, coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na ten sposób promocji.

Pozycjonowanie lokalne nie różni się znacząco od pozycjonowania ogólnopolskiego. Wymaga jednak nieco innego podejścia. Podejmowane działania wciąż skupiają się na promowaniu serwisu w wyszukiwarce internetowej, z tym że są one skoncentrowane wyłącznie na konkretnym regionie/mieście. W ten sposób firma działająca na lokalnym rynku jest w stanie szybciej i skuteczniej dotrzeć do swoich potencjalnych klientów.

 

Pozycjonowanie lokalne czym ono jest ?

Pozycjonowanie lokalne, podobnie jak ogólnopolskie, obejmuje szereg działań, w tym m.in.:
 

  • optymalizację strony internetowej (poprawa kodu witryny i jej struktury),

  • tworzenie treści,

  • link building, czyli pozyskiwanie linków prowadzących do strony internetowej,

  • analitykę internetową.

Czynności te wymagają czasu, zaangażowania i zainwestowania określonych środków. Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu zwiększymy widoczność naszej strony internetowej, co przełoży się na wzrost ruchu i sprzedaży. Nie dziwi zatem zainteresowanie przedsiębiorców tym sposobem promowania biznesu. Czy jednak można jasno określić, ile to będzie kosztowało?

Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?

Koszty pozycjonowania lokalnego są zazwyczaj niższe niż w przypadku promowania fraz ogólnopolskich. Niemniej wiele zależy od lokalizacji, branży, wymagań klienta oraz specyfiki projektu, stąd też dominuje podejście indywidualne. Podobnie jak w przypadku pozycjonowania ogólnopolskiego spotkać możemy się z trzema podstawowymi modelami prowadzenia działań:

 

Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne i jak je robić?
  • w abonamencie – w tym przypadku klient płaci stałą kwotę abonamentu, w zamian otrzymując określony pakiet działań. Dzięki temu rozwiązaniu możemy łatwiej zabudżetować inwestycję. To, ile ostatecznie zapłacimy, uzależnione jest od wielu czynników, a kwota abonamentu może wynosić od około 100 złotych miesięcznie do nawet kilku tysięcy złotych,

  • rozliczenie za efekt – w modelu tym klient płaci niewielką stałą kwotę oraz opłatę zmienną uzależnioną od uzyskania konkretnego efektu, np. zapewnienia stronie internetowej miejsca w TOP 3 w wyszukiwarce internetowej. Także i w tym przypadku ostateczna kwota, jaką klient będzie musiał zapłacić, uzależniona jest od indywidualnych ustaleń.

    Chociaż model ten z punktu widzenia przedsiębiorcy wydaje się najbardziej opłacalny, wiele zależy od tego, jak została skonstruowana umowa. Naszą wzmożoną czujność powinny budzić zapisy dotyczące kilkunastomiesięcznego okresu współpracy i kary za wcześniejsze rozwiązanie umowy. W takiej sytuacji może się okazać, że w praktyce będziemy płacić za brak efektów.

  • rozliczenie za godzinę pracy specjalisty – zwykle koszt pracy specjalisty SEO waha się od 200 do 300 złotych za godzinę, niezależnie od tego, czy jest to pozycjonowanie lokalne czy też ogólnokrajowe.
     

Każdy z powyższych modeli prowadzenia działań z zakresu pozycjonowania lokalnego ma swoje wady i zalety. W praktyce więc często spotyka się różne ich zestawienia. Pozwala to na jak najlepsze dostosowanie oferty do specyfiki projektu.
 

Jak rozliczać pozycjonowanie lokalne

Uwaga na tanie oferty!

Mnogość ofert z zakresu pozycjonowania, które są dostępne na rynku, może przytłoczyć. Tak duży wybór sprawia, że trudno zdecydować się na właściwe rozwiązanie. Jakimi więc zasadami powinniśmy się kierować, by podjąć właściwą decyzję?

Po pierwsze, należy wystrzegać się podejrzanie tanich ofert. Mogą one bowiem obejmować działania, które nie są zgodne z wytycznymi Google. Jeżeli roboty wyszukiwarki odkryją próby manipulacji wynikami wyszukiwania, na naszą stronę internetową zostanie nałożona kara. W jej wyniku witryna spadnie z dotychczasowo zajmowanej pozycji. Może nawet zostać na pewien czas całkowicie usunięta z rankingu Google. Konsekwencją tego będzie zmniejszenie ruchu na stronie internetowej i utrata klientów, czego na pewno chcemy uniknąć.

Po drugie, przed podjęciem współpracy warto przejrzeć opinie na temat podmiotu, który ma się zająć pozycjonowaniem naszej strony internetowej. Warto również poprosić o wykonane realizacje. Wówczas łatwiej nam będzie ocenić opłacalność współpracy.

Chociaż pozycjonowanie lokalne, co do zasady, jest tańsze niż pozycjonowanie ogólnokrajowe, tak naprawdę wiele zależy od specyfiki projektu. Dopiero po uwzględnieniu wszystkich czynników będziemy w stanie poznać koszty działań, które zostaną podjęte. Stąd też większość projektów wycenia się w branży indywidualnie. Trudno więc jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje pozycjonowanie lokalne.

Skontaktuj się