Blog

05/05/2019 - 14:05

Ile kosztuje pozycjonowanie strony i sklepu internetowego?

Ile kosztuje pozycjonowanie stron i sklepów internetowych?

O istotności pozycjonowania nie trzeba chyba przekonywać żadnego właściciela strony internetowej lub e-sklepu. W zdecydowany sposób przyczynia się ono do zwiększenia widoczności serwisu w sieci. Ile jednak kosztuje?

Najczęściej stosowane modele płatności

Chociaż mówi się, że Internet daje nam wręcz nieograniczone możliwości prowadzenia biznesu, w praktyce z dnia na dzień staje się coraz ciaśniejszy. Stale przybywa bowiem serwisów, które poruszają podobną tematykę. By więc przebić się do świadomości konsumentów, z roku na rok potrzebować będziemy coraz więcej środków.

Nic więc dziwnego, że wielu właścicieli stron internetowych i e-sklepów już teraz decyduje się na pozycjonowanie, by w przyszłości móc cieszyć się stabilną pozycją serwisu w wynikach wyszukiwania. Co mają im do zaproponowania agencje zajmujące się pozycjonowaniem? W branży obowiązują trzy główne modele płatności:

 

  • abonament – w tym modelu klient uiszcza stałą kwotę za pozycjonowanie strony internetowej lub e-sklepu, co pozwala łatwiej zabudżetować inwestycję i obliczyć jej opłacalność. W zależności od projektu kwota miesięcznego abonamentu może wynosić od 350 do nawet 15 000 złotych. Skąd taka rozbieżność?

 

To, jak dużo zapłacimy za pozycjonowanie strony internetowej lub e-sklepu, w praktyce uzależnione jest od wielu czynników, w tym m.in. specyfiki i charakteru prowadzonego biznesu, celów, jakie chcemy osiągnąć, rodzaju fraz i ich zasięgu, konkurencyjności branży czy też trendów wyszukiwań.

 

  • płatność za efekty – w tym modelu klient uiszcza niewielką opłatę stałą oraz opłatę zmienną, którą płaci się za uzyskanie konkretnego efektu, np. obecność strony internetowej w TOP 3, obecność e-sklepu w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Również i w tym przypadku ostateczna wysokość stawek uzależniona jest od indywidualnych ustaleń.

 

Chociaż takie rozwiązanie wydaje się opłacalne, przyjrzyjmy się dokładnie temu, jak została skonstruowana umowa, zanim się na nie zdecydujemy. Zazwyczaj zawiera ona minimalny okres współpracy, który może wynosić nawet kilkanaście miesięcy, zaś za wcześniejsze rozwiązanie umowy nakładana jest kara. W praktyce więc może się okazać, że tak naprawdę płacimy za brak efektów.

 

  • płatność za godzinę pracy specjalisty – zazwyczaj koszt pracy specjalisty ds. pozycjonowania wynosi od 200 do 300 złotych za godzinę.

 

W praktyce spotyka się różne wariacje tych trzech modeli płatności. Pozwala to na maksymalne dostosowanie oferty do potrzeb klienta i specyfiki projektu.
 

Tanio wcale nie znaczy dobrze

Chociaż atrakcyjne cenowo oferty są kuszące, tak naprawdę mogą nam przysporzyć więcej strat niż korzyści. Tanie pozycjonowanie może bowiem obejmować działania niezgodne z wytycznymi Google. Na stronę internetową, która manipuluje wynikami wyszukiwania, może zostać nałożona kara, w wyniku której zanotuje ona spadek zajmowanej pozycji lub zostanie czasowo usunięta z rankingu Google.

Prowadząc biznes, nie możemy sobie na to pozwolić. Nie dość, że stracimy klientów, to jeszcze powrót na wcześniej zajmowaną pozycję może trwać nawet kilkanaście miesięcy, nie mówiąc już o kosztach, jakie się z tym wiążą. Warto więc uważnie przyjrzeć się podmiotowi, któremu zamierzamy powierzyć rozwój naszej strony internetowej lub e-sklepu.

Bezpieczne i solidne pozycjonowanie kosztuje

Pozycjonowanie to proces długotrwały i obejmujący szereg działań. Jego pierwsze efekty widoczne są zazwyczaj po kilku miesiącach od podjęcia kroków. Postępowanie zgodnie z wytycznymi Google gwarantuje bezpieczeństwo oraz stabilność wypracowanych pozycji. To jednak kosztuje. Ile dokładnie? Średnio od 2000 złotych wzwyż. Oferty nieprzekraczające 500 złotych powinny budzić naszą ostrożność, przy czym, jak zostało wspomniane, wiele zależy od specyfiki projektu, celów, które zamierzamy osiągnąć i konkurencyjności w branży.

Wszystko to sprawia, że trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź na pytanie, ile kosztuje pozycjonowanie strony i sklepu internetowego. By zwiększyć widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania, pod uwagę należy wziąć wiele czynników. Każdy z nich musi być rozpatrywany indywidualnie. Inaczej wygląda pozycjonowanie sklepu komputerowego, a inaczej hobbystycznej strony internetowej o wędkarstwie.

W praktyce więc, by e-sklep czy też strona internetowa zajęły jak najwyższą pozycję w wynikach pozycjonowania, działania muszą być realizowane na wielu płaszczyznach, obejmując m.in.:

 

  • audyt,

  • opracowanie zaleceń dotyczących optymalizacji serwisu,

  • dobór odpowiednich fraz wiążących się z działalnością serwisu,

  • pozycjonowanie szerokie,

  • opracowanie odpowiednich treści na stronę, zgodnych z wytycznymi SEO,

  • monitoring pozycji fraz,

  • cykliczne analizy Google Search Console oraz Google Analytics.
     

Jak więc widać, w ramach pozycjonowania przeprowadza się szereg czynności, których celem jest jedno – uzyskanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Wymaga to czasu i zaangażowania. Konieczne jest również zainwestowanie odpowiednio wysokich środków. Ostateczny koszt uzależniony jest od indywidualnej specyfiki projektu, jednak podejrzanie tanie oferty powinny budzić naszą czujność.

Skontaktuj się